Klimat
07
Deutsche Bahn dołącza do Siemensa
Deutsche Bahn i Siemens współpracują przy opracowywaniu lokomotyw na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Projekt będzie oparty na modelu Mireo Plus Electric zaprojektowanym przez Siemensa. Nowy prototyp pociągu napędzanego wodorem H2 zbudowany przez Siemensa, potrzebuje tylko 15 minut na tankowanie, ma maksymalną prędkość 160 kilometrów na godzinę i może pochwalić się zasięgiem 600 kilometrów.
Testy lokalnych pociągów wodorowych będą odbywać się wzdłuż torów z Tybingi do Horb i Pforzheim w niemieckim kraju związkowym Badenia-Wirtembergia. Partnerstwo zakłada budowę stacji tankowania H2, która zacznie działać w 2024 r., czyli w tym samym roku, w którym mają zakończyć się testy.
Głównym celem tej współpracy jest pomoc w wymianie silników wysokoprężnych, które obecnie pracują w niemieckich pociągach, i wykorzystanie zamiast nich jednostek z napędem wodorowym. Siemens będzie odpowiedzialny za budowę prototypu lokalnych pociągów wodorowych. Ogniwa paliwowe H2 będą wykorzystywać odnawialne źródło energii do wytwarzania energii elektrycznej, a nowe silniki będą również wspierane przez baterie.
- Widzimy potencjał rynkowy w Europie wynoszący 10 000–15 000 pociągów, które będą wymagały wymiany w ciągu najbliższych 10–15 lat, z czego 3 000 w samych Niemczech. Nowa lokomotywa otwiera możliwości wykorzystania trzech źródeł w systemie modułowym. W ten sposób silnik może być zasilany przez ogniwo paliwowe, akumulator, a nawet linie napowietrzne, w zależności od tego, gdzie kursuje dany pociąg. Lokalne pociągi wodorowe w Niemczech to przyszłość, ponieważ duża część sieci kolejowej nie jest zelektryfikowana – mówi Michael Peter, dyrektor generalny Siemens Mobility.
Sieć kolejowa w Niemczech, po której poruszają się pociągi Deutsche Bahn, to 33 000 km torów. Około 40% nie ma elektryfikacji, w rezultacie czego niemiecki przewoźnik wykorzystuje ok. 1300 lokomotyw spalinowych, które spalają paliwa kopalne i przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych.
źródło: meethydrogen.com