Klimat
15
Lotnictwo przyszłości
W ciągu ostatnich 120 lat lotnictwo rozwinęło się z małego samolotu zdolnego do przewiezienia jednej osoby na odległość kilkuset metrów do przemysłu przewożącego ponad 4 miliardy pasażerów rocznie na całym świecie. Jednak wiąże się to z kosztami - przemysł ten jest obecnie odpowiedzialny za ponad 2% globalnej emisji CO2. (Oczywiście przy założeniu do powrotu ruchu na poziomie sprzed pandemii.) Postępy w wydajności samolotów pozwoliły zaoszczędzić ponad 10 miliardów ton CO2 od 1990 roku, ale przy rozwijających się rynkach globalnych sama wydajność nie ograniczy emisji w branży. Nadszedł czas na coś bardziej radykalnego: zmianę paliwa.
Celem AeroDelft jest udowodnienie i promowanie wykorzystania ciekłego wodoru jako alternatywy dla paliw kopalnych. Aby to osiągnąć, na początku 2019 roku zespół studentów z Delft University of Technology, Inholland, Utrecht University z Niderlandów i Willem de Kooning Academie rozpoczął realizację Projektu Phoenix: projekt i produkcję pierwszego na świecie samolotu napędzanego ogniwami paliwowymi na ciekły wodór. 26 lutego 2021 zespół ujawnił prototyp w skali 1:3, który w lipcu odbędzie swój pierwszy lot, wtedy też zostanie przedstawiona pełnoskalowa 2 osobowa wersja, której lot zapowiadany jest na lato 2022 r.
Ciekły wodór ma potencjał, aby zrewolucjonizować lotnictwo, ponieważ jest trzy razy lżejszy od ropy i - wbrew powszechnemu przekonaniu - znacznie mniej wybuchowy. To sprawia, że przyszłe samoloty napędzane ciekłym wodorem będą bardziej wydajne, czyste i przede wszystkim bezpieczniejsze! Jedyną emisją wytwarzaną przez Phoenixa i jego przyszłe komercyjne odpowiedniki jest para wodna. Dzięki Projektowi Phoenix, zespół z AeroDelft chce pokazać, że jeśli grupa studentów może stworzyć w pełni ekologiczny samolot w niespełna dwa lata, to na co stać będzie koncerny lotnicze?