Wodór
28
Mobilność zasilana wodorem
We wszystkich większych miastach Polski planujemy budowę stacji tankowania wodoru, a jego cena będzie dużo niższa niż u naszych zachodnich sąsiadów – zapewniali podczas dzisiejszego posiedzenia Wielkopolskiej Platformy Wodorowej przedstawiciele PKN ORLEN – Pan Józef Węgrecki – Członek Zarządu ds. Operacyjnych oraz Pan Grzegorz Jóźwiak – dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych. Jako Przewodniczący Wielkopolskiej Platformy Wodorowej miałem przyjemność spotkaniu przewodniczyć.
Najbardziej rozwijanym obecnie przez PKN ORLEN kierunkiem wykorzystania wodoru jest jego zastosowanie w transporcie. W pierwszej kolejności paliwa wodorowe znajdą zastosowanie w pojazdach ciężarowych (śmieciarki, zamiatarki), komunikacji miejskiej (autobusy) i pociągach.
W Wielkopolsce podpisanych zostało już kilka listów intencyjnych o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe z samorządami i miejskimi spółkami – Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Poznaniu, Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile. Efektem działań prowadzonych w ramach porozumień ma być między innymi stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej. Pierwsze stacje na potrzeby transportu publicznego powstaną w Poznaniu i Katowicach.
Jesteśmy otwarci na współpracę przy tworzeniu niskoemisyjnych rozwiązań opartych o wodór, wspólne warsztaty, podczas których możemy zdefiniować zakres tej współpracy, jak i sposoby realizacji założonych celów – zapewniali goście piątkowego spotkania. Zakres naszej działalności obejmuje wytwarzanie i dostarczanie wodoru zarówno dla potrzeb transportu, ale także lokalnych rozwiązań obniżających emisyjność – stwierdził dyrektor Grzegorz Jóźwiak.
Na początku przyszłego roku planowane jest testowanie systemu z wykorzystaniem mobilnych stacji wodorowych, które trafią do miejscowości dysponujących 6-10 autobusami „przyjaznymi środowisku”. Następnie podjęta zostanie decyzja o budowie w danej lokalizacji stacji tankowania wodoru. W przyszłości mobilna stacja będzie przysłowiowym kołem ratunkowym zapewniającym ciągłość dostaw tego alternatywnego paliwa w przypadku remontu, awarii, przeglądu stacji.
Podczas spotkania zaprezentowano także założenia i parametry dla stacji, które wyposażone mają być w stanowiska tankowania H350 i H700, będą one ogólnodostępne, a więc również dla samochodów osobowych, szybkość tankowania to około 120 kg/godz., pojemność magazynowa dostosowana zostanie do potrzeb danej lokalizacji, jak również liczba stanowisk i infrastruktury dla klientów.
Jeszcze w tej dekadzie gotowe mają być stacje tankowania wodoru obsługujące transport kolejowy. Obecnie trwają rozmowy z przedstawicielami PKP oraz dostawcami pociągów, czego przykładem może być współpraca naftowego koncernu z PESA Bydgoszcz, która najprawdopodobniej we wrześniu zaprezentuje lokomotywę napędzaną wodorem.
PKN ORLEN liczy na dofinansowanie budowy infrastruktury wodorowej w Polsce, którego wielkość przełoży się na cenę wodoru.
Próbujemy optymalizować koszty, zmierzamy w kierunku, by cena ta była dużo niższa niż w Niemczech, gdzie za kilogram wodoru trzeba zapłacić 9,5 euro – zapewnił dyrektor Jóźwiak.
Zaprosiłem PKN ORLEN do współpracy w zakresie wsparcia wielkopolskich MŚP, między innymi poprzez realizację warsztatów związanych z gospodarką wodorową.