Konferencje i debaty
12
Local Trends w Sopocie
Na sopockim Kongresie Local Trends (11 - 12 kwietnia 2022 r.) wziąłem udział w debacie „Na jaki niskoemisyjny transport stać nasze samorządy?”.
Rozmówcy wskazywali na zaangażowanie swoich samorządów lokalnych (Gdańska, Świdnicy, Włocławka i Wielkopolski) w budowę sieci nisko lub zeroemisyjnego transportu miejskiego i regionalnego. Zaznaczyłem, że Samorząd Województwa Wielkopolskiego przymierza się do zakupu wodorowych pociągów, które mogłyby poruszać się np. na trasach, na których nie ma trakcji elektrycznej.
W Poznaniu pierwsze 21 elektrycznych autobusów wyjechało na ulice w 2019 r. Elektryczne autobusy używane są również w innych miastach np. Ostrowie Wielkopolskim, Pile. W 2023 r. planowana jest pierwsza dostawa autobusów wodorowych do Poznania, jest to kolejny krok we wdrażaniu zielonego transportu w województwie. Inwestycja jest współfinansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Podkreślałem, że należy promować aktywne i niskoemisyjne formy mobilności i logistyki, w tym przejście na transport publiczny, pieszy i rowerowy. Najważniejsze, aby transport publiczny był dostępny, przystępny cenowo, czysty, bezpieczny i atrakcyjny dla wszystkich.
Musi być nas stać na każdy niskoemisyjny transport, ponieważ nie mamy innego wyboru, ale bez wsparcia środków zewnętrznych, takich jak środki unijne, czy programy rządowe proces transformacji będzie trudny.
Wprowadzenie rozwiązań niskoemisyjnego transportu powinno być związane z popularyzacją rozwiązań z zakresu gospodarki wodorowej, w szczególności w dążeniu do poprawy edukacji, przedsiębiorczości wśród podmiotów gospodarczych, studentów oraz budowy społeczeństwa świadomego wyzwań i korzyści wynikających z rozwoju technologii niskoemisyjnych, dlatego zapraszałem na Targi Wodorowe, które odbędą się w Poznaniu 17 i 18 maja.